فریبا عاشوری؛ علیرضا صادقی
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش مولفههای چندفرهنگی به دانشآموزان ششم ابتدایی شهر تهران در جهت ارتقای سواد چندفرهنگی انجام شد. این پژوهش از نوعتحقیقاتکمی، از جهت اجرا شبهآزمایشی و از نظر هدفکاربردی میباشد. برای گردآوری اطلاعات باتوجه به ادبیات تحقیق مولفههای سواد چندفرهنگی استخراج و به منظور تایید روایی پرسشنامه، ...
بیشتر
مقاله حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش مولفههای چندفرهنگی به دانشآموزان ششم ابتدایی شهر تهران در جهت ارتقای سواد چندفرهنگی انجام شد. این پژوهش از نوعتحقیقاتکمی، از جهت اجرا شبهآزمایشی و از نظر هدفکاربردی میباشد. برای گردآوری اطلاعات باتوجه به ادبیات تحقیق مولفههای سواد چندفرهنگی استخراج و به منظور تایید روایی پرسشنامه، مؤلفههای مؤثر بر سواد چندفرهنگی براساس نظر خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی و اجرایی تعیینشد و اصلاحات لازم براساس نظر ایشان صورتپذیرفت. بهمنظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ و از نرمافزار SPSS22 استفاده شد و با توجه به ضریب آلفای به دستآمده که بالاتر از 7/0 به دستآمد پایایی پرسشنامه تائیدگردید. این پرسشنامه شامل 23 سوال و دارای ششمولفه است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایهششم دورهی ابتدایی شهرتهران که در سال تحصیلی97-96 مشغول تحصیل بودند. روش نمونهگیری بهصورت تصادفیخوشهای چندمرحلهای بوده است. در این پژوهش گروهنمونه در غالب دوگروه آزمایشوگواه مورد بررسی قرارگرفتند که دانشآموزان گروه آزمایش طی 45 روز و در 12 جلسه تحت آموزش قرارگرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشانداد میزان سوادچندفرهنگی دانشآموزان در هرشش مولفه بعد از آموزش ارتقا یافتهاست که این افزایش در مولفههای "همزیستی مسالمتآمیز" و "ارتقا درک وتحمل" بیشتر از سایر مولفهها بودهاست.